Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
PODMIOTU LECZNICZEGO
Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie
z dnia 16.04.2021
-
Postanowienia ogólne, podmiot, miejsce udzielania świadczeń.
§ 1
-
Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w Żegocinie, zwany dalej Zakładem jest podmiotem leczniczym nie będącym przedsiębiorcą działającym jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.
-
Zakład działa na podstawie:
-
Ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711).
-
Ustawy z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 172 t.j. z późn. zm.).
-
Ustawy z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 t.j. z późn. zm.).
-
Ustawy z dnia 06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849 t.j.).
-
uchwały Nr V/ 31/99 Rady Gminy w Żegocinie z dnia 5 marca 1999 r. w sprawie utworzenia samodzielnego publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie;
-
statutu zakładu;
-
innych przepisów dotyczących funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność leczniczą;
-
umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia i innymi pomiotami leczniczymi.
-
niniejszego regulaminu.
§ 2
-
Zakład prowadzi swoją działalność za pomocą składników majątkowych stanowiących zakład leczniczy pod nazwą GZOZ w Żegocinie.
-
Zakład udziela świadczenia zdrowotne w Żegocinie w siedzibie Zakładu.
§ 3
Siedzibą Zakładu jest Żegocina. Adres Zakładu to 32-731 Żegocina 232.
-
Cele i zadania Zakładu. Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń.
§ 4
-
Celem Zakładu jest organizowanie i udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych a także promocja zdrowia oraz prowadzenie działalności profilaktycznej.
-
Podstawowym zadaniem Zakładu jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz wykonywaniu innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
§ 5
Zakład prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w zakresie:
-
podstawowej opieki zdrowotnej;
-
ambulatoryjnej opieki specjalistycznej;
-
rehabilitacji leczniczej
-
psychologii.
§ 6
Do zadań Zakładu należy współpraca z innymi podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą między innymi w zakresie:
a) lecznictwa stacjonarnego,
b) lecznictwa specjalistycznego,
c) pomocy doraźnej,
d) transportu sanitarnego.
§ 7
Cele i zadania określone w § 4 Zakład realizuje z wykorzystaniem posiadanych zasobów kadrowych, lokalnych, sprzętowych i finansowych oraz we współpracy z innymi podmiotami leczniczymi.
§ 8
Zakład posiada podpisane umowy z innymi podmiotami leczniczymi na wykonywanie badań diagnostycznych i kieruje do tych pomiotów swoich pacjentów.
§ 9
Zadania, o których mowa w § 4 będą wykonywane przez personel medyczny posiadający wymagane przepisami odrębnymi kwalifikacje zawodowe.
-
Przebieg procesu udzielania świadczeń, w tym również w przypadku pobierania opłat.
§ 10
-
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie lub odpłatnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności z postanowieniami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz zawartymi umowami, w tym umowami zawartymi z Narodowym Funduszem Zdrowia.
-
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia ambulatoryjnego w komórkach organizacyjnych określonych niniejszym regulaminem. Ponadto w uzasadnionych przypadkach udziela świadczeń w domu pacjenta. Organizuje udzielanie świadczeń zdrowotnych w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń i właściwą ich dostępność
a także właściwą jakość udzielanych świadczeń. -
Świadczenia udzielane są przez personel osobiście lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (teleporada). Świadczenia te udzielane są z zachowaniem regulujących je przepisów w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1395 z późn. zm.).
-
Zakład przyjmuje pacjenta w ustalonym terminie, w schorzeniach ostrych i nagłych zachorowaniach świadczenie udzielane jest w dniu zgłoszenia, w pozostałych przypadkach w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z pacjentem. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, które uniemożliwiają zachowanie tego terminu Zakład w każdy dostępny sposób informuje pacjenta o zmianie terminu.
-
Zakład realizuje świadczenia ambulatoryjne od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1800 Szczegółowy harmonogram udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu. Harmonogram podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Zakładu.
-
Rejestracja pacjentów odbywa się w każdej dostępnej formie tj. osobiście, za pośrednictwem członków rodziny lub osób trzecich oraz telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i przypuszczalnej godziny świadczenia zdrowotnego rejestracja czynna w godzinach 8.00-18.00.
-
Zakład zapewnia udzielanie świadczeń w sposób kompleksowy, w szczególności obejmujący zapewnienie wykonania niezbędnych badań laboratoryjnych, diagnostyki obrazowej, innych badań lub procedur medycznych.
-
Udzielanie świadczeń w przypadku nagłych zachorowań odbywa się poza kolejnością i bez względu na uprawnienia lub brak deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki czy położnej POZ Zakładu.
§ 11
-
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych nieodpłatnie osobom uprawnionym do świadczeń na podstawie przepisów uprawniających do korzystania ze świadczeń ze środków publicznych, w tym w szczególności ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z zawartymi umowami z NFZ.
-
Warunkiem uzyskania bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej i dokonania rejestracji do lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ jest pozytywnie zweryfikowane ubezpieczenie zdrowotne w systemie EWUŚ a w przypadku jego braku posiadanie aktualnego dowodu ubezpieczenia lub złożenie oświadczenia o posiadaniu ubezpieczenia zdrowotnego. Obowiązek ten nie dotyczy: sytuacji, w której osoba zgłaszająca się wymaga natychmiastowego udzielenia pomocy medycznej ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, dzieci do 6 miesiąca życia, które nie zostały zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, kobiet w ciąży i w okresie połogu oraz dzieci i młodzież do 18 roku życia. W zakresie w medycyny szkolnej świadczenia udzielane są na podstawie list klasowych sporządzonymi w porozumieniu ze szkołami, do których uczęszczają uczniowie.
-
Zakład udziela świadczeń zdrowotnych w dziale fizjoterapii – z zakresu rehabilitacji leczniczej jako zabiegi fizjoterapeutyczne – świadczenia gwarantowane udzielane w cyklach odpowiadających potrzebom świadczeniobiorcy na podstawie skierowania od lekarza posiadającego zawartą umowę z NFZ.
-
Zakład udziela świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej położniczo-ginekologicznej. Ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne udzielone pacjentowi bez wymaganego skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego opłaca pacjent.
-
Zakład udziela odpłatnych świadczeń z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej: urazowo – ortopedycznej i świadczeń psychologicznych.
-
Osobie nie objętej ubezpieczeniem zdrowotnym świadczenia medyczne udzielane są odpłatnie. Pacjent uiszcza stosowną opłatę w kasie Zakładu a pracownik odnotowuje ten fakt w odrębnym rejestrze i przekazuje informację lekarzowi w celu wystawienia pełnopłatnej recepty. Opłaty mogą być pobierane również w przypadku, gdy do Zakładu zgłosi się osoba na badania analityczne bez skierowania lub zaszczepienia szczepionką niefinansowaną ze środków publicznych.
-
Świadczenia udzielane są odpłatnie odnośnie co do świadczeń nieobjętych umową z NFZ.
-
Świadczenia w zakresie objętym zawartą umową z NFZ mogą być udzielane odpłatnie jedynie w takim przypadku, w którym:
-
pacjent jest poinformowany o tym, iż może uzyskać takie świadczenie bezpłatnie w ramach umowy z NFZ,
-
pacjent wyrazi wolę uzyskania świadczenia odpłatnie w formie pisemnej,
-
udzielanie świadczeń nie może odbywać się w godzinach udzielania świadczeń w oparciu o umowę z NFZ,
-
fakt udzielenia świadczenia odpłatnie odnotowany jest w dokumentacji zbiorczej Zakładu,
-
świadczenie udzielane jest przy pomocy sprzętu, który nie powinien w czasie udzielania świadczenia być wykorzystywany do udzielania świadczeń na podstawie umowy z NFZ,
-
W sytuacji, o której mowa w ust. 4-7, Zakład pobiera opłaty według cennika, który stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu, który uwzględnia rzeczywiste koszty udzielenia świadczenia zdrowotnego.
§ 12
-
Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych kierują uprawnionych pacjentów, na konsultacje specjalistyczne, leczenie szpitalne bądź zabiegi fizjoterapeutyczne przez wystawienie skierowania.
-
Bez skierowania są udzielane świadczenia na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
-
Skierowanie na konsultację, poradę specjalistyczną lub planowaną hospitalizację, musi być poprzedzone badaniami diagnostycznymi, uzasadniającymi i uzupełniającymi skierowanie, należącymi do zakresu badań diagnostycznych lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
W przypadkach uzasadnionych, na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej oraz umowie z NFZ, Zakład wydaje skierowanie na transport sanitarny.
§ 13
W sprawie określenia zasad zbywania, oddawania w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Żegocinie stanowi uchwała nr VI/37/2015r. Rady Gminy Żegocinia z dnia 9 czerwca 2015 r.
-
Struktura organizacyjna zakładu, organizacja i zadania komórek organizacyjnych oraz warunki współdziałania komórek organizacyjnych zakładu. Sposób kierowania komórkami organizacyjnymi zakładu.
4.1.Kierownik zakładu.
§ 14
-
Kierownik lub osoba pełniąca obowiązki kierownika kieruje Zakładem i reprezentuje go na zewnątrz. Jest przełożonym dla wszystkich pracowników i organizuje pracę w Zakładzie.
-
Organem doradczym dla Kierownika oraz opiniodawczym i inicjującym dla Rady Gminy jest Rada Społeczna.
-
Kierownik kieruje Zakładem przy pomocy Głównego Księgowego.
-
Kierownik Zakładu samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące działalności oraz jego wewnętrznej organizacji i ponosi za nie odpowiedzialność.
-
Kierownik Zakładu ponosi odpowiedzialność przed organem tworzącym.
-
Uwzględniając obowiązujące przepisy prawa, Kierownik ustala oraz wprowadza do stosowania akty wewnętrzne w formie zarządzeń i regulaminów, regulujące działalność, porządek wewnętrzny i organizację Zakładu.
-
Podczas nieobecności Kierownika zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik Zakładu.
4.2. Komórki organizacyjne.
§ 15
-
W skład Zakładu wchodzą komórki organizacyjnie, realizujące świadczenia zdrowotne:
-
Poradnia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
-
Gabinet pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej,
-
Gabinet położnej podstawowej opieki zdrowotnej,
-
Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej,
-
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy dla dorosłych;
(w gabinecie diagnostyczno - zabiegowym dla dorosłych znajduje się punkt pobrań materiałów do badań w rozdziale czasowym środa i piątek w godz. od 8,00 do 10,00)
-
Gabinet diagnostyczno - zabiegowy dla dzieci,
-
Punkt szczepień;
-
Poradnia położniczo-ginekologiczna;
-
Dział fizjoterapii.
-
Gabinet diagnostyczno-zabiegowy dla potrzeb poradni położniczo-ginekologicznej
-
Poradnia chirurgii urazowo – ortopedycznej,
-
Poradni psychologicznej.
-
Komórki organizacyjne określone w ust. 1 podlegają bezpośrednio Kierownikowi i realizują świadczenia zdrowotne w zakresie ich kompetencji, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną.
4. Pozostałą strukturę organizacyjną tworzą komórki i stanowiska działalności niemedycznej niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Zakładu:
1) rejestracja;
2) dział administracyjno-finansowo-księgowy;
3) pracownik gospodarczy.
4.3 Zadania komórek organizacyjnych
§ 16
-
Do zadań Gabinetu lekarza podstawowej opieki zdrowotnej należy w szczególności planowanie i realizacja kompleksowej opieki lekarskiej, badania i porady lekarskie, leczenie oraz profilaktyka chorób, orzekanie o stanie zdrowia, a w razie potrzeby kierowania na badania diagnostyczne, badania i leczenie specjalistyczne, a także skierowania na leczenie szpitalne, skierowania na leczenie rehabilitacyjne, uzdrowiskowe lub do opieki długoterminowej w placówce działającej w oparciu o umowę z NFZ. Badania profilaktyczne lekarskie w określonych grupach wiekowych.
2. Do zadań Gabinetu pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej należy
w szczególności realizacja zleceń lekarskich w gabinecie oraz w miejscu zamieszkania/pobytu świadczeniobiorcy, rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych podopiecznych, rozpoznawanie problemów pielęgnacyjnych, planowanie i realizowane opieki pielęgnacyjnej, udzielanie pielęgnacyjnych świadczeń profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych wykonywanych samodzielnie, edukacja zdrowotna, profilaktyka chorób i promocja zdrowia.
3. Do zadań Gabinetu położnej podstawowej opieki zdrowotnej należy
w szczególności planowanie i realizowanie w środowisku podopiecznego
z zakresu pielęgnacyjnej opieki położniczej, ginekologicznej oraz zapewnienie ciągłości świadczeń profilaktycznych, pielęgnacyjnych i leczniczych jakie ma prawo każda kobieta bez względu na wiek, która złożyła deklarację wyboru oraz noworodki i niemowlęta obu płci do ukończenia 2 miesiąca życia. Jak również rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych podopiecznych, rozpoznawanie problemów pielęgnacyjnych, planowanie i realizowane opieki pielęgnacyjnej, udzielanie pielęgnacyjnych świadczeń profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych wykonywanych samodzielnie, edukacja zdrowotna, profilaktyka chorób i promocja zdrowia.
4. Do zadań Gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej należy
w szczególności wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych
w poszczególnych grupach wiekowych, kierowanie postępowaniem po przesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami
z dodatnimi wynikami testów, czynne poradnictwo dla uczniów z problemami zdrowotnymi, sprawowanie czynnej opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi niepełnosprawnością, w tym realizacja wyłącznie na podstawie zlecenia lekarskiego i w porozumieniu z lekarzem podstawowej opieki lekarskiej, na którego świadczeniobiorców znajduje się uczeń, zabiegów
i procedur medycznych koniecznych do wykonania u ucznia w trakcie pobytu w szkole, udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć, prowadzenie u uczniów szkół podstawowych (klasa I-IV) grupowej profilaktyki fluorkowej, udział w planowaniu, realizacji i ocenie edukacji zdrowotnej, prowadzenie dokumentacji i sprawozdań.
5. Do zadań Gabinetu diagnostyczno - zabiegowego dla dorosłych należy w szczególności wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych, wykonywanie zabiegów pielęgniarskich, zleceń lekarskich, prowadzenie dokumentacji i sprawozdań. Pobierania krwi i materiałów do badań. Wykonywanie badań USG.
6. Do zadań Gabinetu diagnostyczno - zabiegowego dla dzieci należy
w szczególności wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych, wykonywanie zabiegów pielęgniarskich, zleceń lekarskich, prowadzenie dokumentacji i sprawozdań. Wykonywanie badań USG.
7. Do zadań Punku szczepień należy w szczególności planowanie szczepień oraz
wykonywanie szczepień wg. ustalonego kalendarza u dzieci i dorosłych przestrzeganie terminu ważności i prawidłowego przechowywania szczepionek.
Prowadzenie dokumentacji i sprawozdań, wykonywanie szczepień zalecanych u dzieci i dorosłych nie finansowanych z budżetu państwa, organizowanie i prowadzenie działalności prozdrowotnej.
8. Do zadań Poradni położniczo-ginekologicznej należą w szczególności porady specjalistyczne, leczenie, badania diagnostyczne, kierowanie na dalsze leczenie specjalistyczne. Orzekanie o stanie zdrowia, oraz prowadzenie działania na rzecz profilaktyki chorób.
9.Do zadań w dziale fizjoterapii należy w szczególności udzielanie zabiegów fizjoterapeutycznych w cyklach odpowiadającym potrzebom zdrowotnym pacjenta objętego leczeniem które służą zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. W przypadkach uzasadnionych medycznie wykonywane są zabiegi rehabilitacyjne w domu chorego.
Podstawą udzielenia zabiegów jest skierowanie od lekarza posiadającego podpisaną umowę z NFZ. Dział fizjoterapii prowadzi listy oczekujących na świadczenia, zgodnie z zaleceniami NFZ.
10.Do zadań gabinetu diagnostyczno-zabiegowego dla potrzeb poradni położniczo-ginekologicznej należy wykonanie lekarskich procedur zabiegowych w warunkach aseptyki.
11. Do zadań Poradni chirurgii urazowo – ortopedycznej należą w szczególności porady specjalistyczne, leczenie, badania diagnostyczne, kierowanie na dalsze leczenie specjalistyczne. Orzekanie o stanie zdrowia, oraz prowadzenie działania na rzecz profilaktyki chorób.
12. Do zadań Poradni psychologicznej należy świadczeniu usług psychologicznych w szczególności: stawianie diagnozy psychologicznej; opiniowanie; orzekanie o ile przepisy odrębne tak stanowią; prowadzenie psychoterapii; udzielanie pomocy psychologicznej.
§ 17
-
W ramach Zakładu działają również komórki o charakterze administracyjnym tj. Główny Księgowy, Rejestratorka medyczna.
-
Do zadań Głównego Księgowego należy prowadzenie księgowości GZOZ
w Żegocinie na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a ponadto do zadań Głównego księgowego należy:
-
gospodarka środkami pieniężnymi zakładu;
-
sporządzanie analityki do kont wydatków przychodów i kosztów finansowych;
-
rozliczanie usług pod względem finansowym;
-
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego;
-
sporządzanie planu finansowego jednostki;
-
przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych oraz zapewnienie terminowego ściągania należności i spłaty zobowiązań;
-
przygotowywanie projektów aktualizacji cennika usług oraz opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej;
-
prowadzenie kadr pracowniczych.
-
Do zadań Rejestratorki należy:
-
rejestrowanie pacjentów zgłaszających się do zakładu i umawianie wizyt domowych w porozumieniu z lekarzem;
-
informowanie pacjentów o odwołaniu terminu świadczenia z przyczyn leżących po stronie zakładu;
-
weryfikacja uprawnień pacjenta do korzystania ze świadczeń finansowanych ze środków publicznych;
-
wpisywanie porad do księgi głównej poradni poz oraz do programu komputerowego;
5) czuwanie nad sprawnym przepływem informacji dotyczących realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej pomiędzy GZOZ w Żegocinie a NFZ.
4.4. Współdziałanie komórek organizacyjnych i pracowników zakładu.
§ 18
-
Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych Zakładu należy w szczególności:
1) realizacja zadań i celów zakładu, określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, statucie oraz niniejszym Regulaminie;
2) dbałość o należyty wizerunek zakładu;
3) wykonywanie innych czynności określonych w poszczególnych zarządzeniach Kierownika lub jego poleceniach.
-
Komórki organizacyjne współpracują ze sobą w zakresie wykonywanych przez nie zadań.
-
Komórki organizacyjne współuczestniczą w realizacji innych zadań zleconych przez Kierownika.
-
Zasady współpracy pomiędzy komórkami określa na bieżąco Kierownik.
§ 19
Pracownicy Zakładu są odpowiedzialni za zadania określone dla ich stanowisk, a przede wszystkim za:
1) dokładną znajomość i przepisów prawnych obowiązujących w zakresie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności w zakresie praw pacjenta, prowadzenia dokumentacji medycznej, zasad realizacji świadczeń określonych w umowie z Narodowym Funduszem Zdrowia,
2) właściwe przyjmowanie i załatwianie pacjentów,
3) dokładne i terminowe wykonywanie powierzonej pracy,
4) prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów służbowych.
-
Współdziałanie z innymi zakładami wykonującymi działalność leczniczą.
§ 20
-
Zakład współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, w szczególności poprzez kierowanie do innych placówek w celu konsultacji specjalistycznych, zlecanie badań diagnostycznych nie wykonywanych w zakładzie, kierowanie na zabiegi specjalistyczne, o ile nie ma możliwości ich wykonania w Zakładzie.
-
Zasady współdziałania określają umowy stosowne umowy.
-
Zasady udostępniania i wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej.
§ 21
-
Zakład, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa, prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych.
-
Zakład udostępnia dokumentację medyczną następującym podmiotom i organom:
-
pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta,
-
po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia, z zastrzeżeniem lit c i d.
-
w przypadku sporu między osobami bliskimi o udostępnienie dokumentacji medycznej, zgodę na udostępnienie wyraża sąd, o którym mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej lub osoby wykonującej zawód medyczny. Osoba wykonująca zawód medyczny może wystąpić z wnioskiem do sądu także w przypadku uzasadnionych wątpliwości, czy osoba występująca o udostępnienie dokumentacji lub sprzeciwiająca się jej udostępnieniu jest osobą bliską.
-
w przypadku gdy pacjent za życia sprzeciwił się udostępnieniu dokumentacji medycznej, o którym mowa w ust. 2, sąd, o którym mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na udostępnienie dokumentacji medycznej i określić zakres jej udostępnienia, jeżeli jest to niezbędne:
-
w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
-
dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej;
-
-
podmiotowi udzielającemu świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
-
podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
-
organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom w ochronie zdrowia, a także Rzecznikowi Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności nadzoru i kontroli;
-
ministrowi do spraw zdrowia, sądom, prokuratorom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
-
organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
-
zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
-
wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1, w zakresie prowadzonego postępowania;
-
spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
-
dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
-
Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
-
Zakład udostępnia dokumentację medyczną wyłącznie podmiotom uprawnionym, o których mowa w ust. 2, w następujący sposób:
-
do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia,
w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć; -
przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
-
przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
-
za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
-
na informatycznym nośniku danych.
-
Opłata za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w ust. 4 wynosi za :
-
jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej - nie więcej niż 0,002,
-
jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej - nie więcej niż 0,00007,
-
udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie więcej niż 0,0004,
- przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie
6. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
-
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy
w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust.3 ustawy o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta. -
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisja do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta,
-
Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz Agencji Badań Medycznych.