1. Prawo do świadczeń zdrowotnych
Pacjent ma prawo do:
-świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
- natychmiastowego udzielenia pomocy w razie zagrożenia życia lub zdrowia,
- żądania opinii lub konsultacji innego lekarza/pielęgniarki,
- wyboru lekarza, pielęgniarki, położnej, szpitala i przychodni (w granicach przepisów NFZ).
2. Prawo do informacji
Pacjent ma prawo do:
- uzyskania od lekarza pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, diagnozie, proponowanych metodach leczenia, możliwych następstwach oraz wynikach leczenia,
- wyrażenia lub odmowy zgody na udzielenie świadczenia po uzyskaniu tej informacji,
- otrzymania informacji w sposób zrozumiały dla siebie,
- wglądu do dokumentacji medycznej dotyczącej swojego leczenia (lub osoby upoważnionej).
3. Prawo do wyrażenia zgody
Pacjent ma prawo do:
- wyrażenia zgody lub odmowy zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych,
- cofnięcia zgody w dowolnym momencie,
- w przypadku pacjentów niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych – zgodę wyraża przedstawiciel ustawowy (z uwzględnieniem zdania pacjenta, jeśli może je wyrazić).
4. Prawo do poszanowania intymności i godności
Pacjent ma prawo do:
- poszanowania intymności, prywatności i godności osobistej,
- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń (chyba że personel uzna to za niemożliwe ze względów medycznych lub epidemiologicznych),
- umierania w spokoju i godności (opieka paliatywna, duchowa, psychologiczna).
5. Prawo do tajemnicy informacji
Pacjent ma prawo do:
- zachowania w tajemnicy przez personel medyczny wszelkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia, życia prywatnego i rodzinnego, zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy może nastąpić jedynie w przypadkach przewidzianych prawem.
6. Prawo do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do:
- wglądu w dokumentację medyczną,
- uzyskania kopii, wyciągu lub odpisu dokumentacji,
- wskazania osoby upoważnionej do uzyskania dokumentacji po jego śmierci.
7. Prawo do zgłaszania skarg i wniosków
Pacjent ma prawo do:
- składania skarg do kierownika podmiotu leczniczego, NFZ lub Rzecznika Praw Pacjenta,
- dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.
OBOWIĄZKI PACJENTA
Pacjent ma obowiązek:
- Przestrzegać zaleceń lekarza i personelu medycznego dotyczących leczenia.
- Udzielać prawdziwych informacji o stanie zdrowia, przebytych chorobach, przyjmowanych lekach itp.
- Szanować prawa innych pacjentów i personelu, zachowywać się kulturalnie.
- Dbać o własne zdrowie, stosować się do zaleceń profilaktycznych.
-Terminowo opłacać świadczenia zdrowotne, jeśli nie są one finansowane ze środków publicznych.
- Przestrzegać regulaminu obowiązującego w placówce.
- Dbać o higienę osobistą i utrzymywanie czystości w swoim otoczeniu.
- Okazywać szacunek innym pacjentom i personelowi.
JEŚLI TWOJE PRAWA ZOSTAŁY NARUSZONE, SĄ NIEWŁAŚCIWIE REALIZOWANE LUB MASZ PYTANIA, SKONTAKTUJ SIĘ Z RZECZNIIEM PRAW PACJENTA.
Telefoniczna Informacja Pacjenta - tel. 800-190-590.